Ředitelské volno (ZŠ) 31.10. - 1.11.2024.
Příprava předškoláků v LMŠ Sovička na akcích mimo areál LMŠ (účastní se samozřejmě i mladší děti)
-hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika
-řeč
-zrakové vnímání
-sluchové vnímání
-celý komplex předmatematických dovedností
-a podobně obsáhlý komplex předčtenářských dovedností
Navíc musí být vše v souladu a spolupráci. To není něco, co se dítě naučí za pár týdnů. Předškolní příprava vyžaduje několik měsíců, kdy zlehka, hravě a v souvislostech zařazujeme různé aktivity.
16.9. Ukliďme Česko
Zapojili jsme se do podzimního projektu, zaregistrovali jsme svoje úklidy, dostali jsme úklidové pomůcky… V dětech jsme prohloubili ekologické cítění.
21.9. Výlet linkovým autobusem do háje v Klecanech
V autobusu jsme v praxi aplikovali Hejného prostředí Autobus.
Čeká nás krásná a klidná vycházka listnatým lesem, která potěší v každém ročním období. Klecanský háj byla vlastně pečlivě udržovaná a do minulého století i oplocená a nepřístupná bažantice s hojností zvěře. Podle mapy a směrovek ve tvaru pírek jsme se dostali kolem lesní tůně na naše první zastavení – ke studánce U Skrytého pramene. Umyli jsme si ruce, zarecitovali Křišťálovou studánku a pověděli jsme si, že tato voda byla dříve zdrojem vody pro vaření Klecanského piva a kafíčko z vody připravené se prý nedalo s žádným jiným srovnat. Naše další zastavení je na místě, kde byla dřív hájenka – povídali jsme si, kdo v ní bydlel, proč zrovna tady, co měl za práci…. Pokračovali jsme k pyramidě. K tomuto místu jsme si pověděli legendu (vysvětlení tohoto pojmu) – pod pyramidou je skrytý tunel, který vede pod Vltavou až do Roztok, tudy chodili tajně mniši, kteří vařili pivo, k sousedům… Děti hledaly tunel, snažily se pyramidu odtlačit a vymýšlely, jak se do tunelu dostat (motivace navštívit háj s rodiči).
22.9. Návštěva dopravního hřiště
Všichni předškoláci společně vyrazili na dopravní hřiště. Cílem nebylo jen vysvětlit pravidla silničního provozu, procvičit si levou a pravou stranu a jízdu na kolech, koloběžkách a odrážedlech, ale i vytvoření společné komunity, která bude základem kamarádství v 1. třídě…
27.9. Svatováclavská stezka
Vydat se po stopách svatého Václava, českého knížete a patrona naší země, měly děti s rodiči možnost v den státního svátku a víkend poté. 5 zajímavostí a 5 otázek, jejichž správnou odpověď stačilo zaznamenat do připravené křížovky. Tajenka odhalila legendami opředené místo, které bylo možná kdysi druidskou školou magie. Učilo se zde starým zpěvům, věštění i kouzlům. Právě na tomto místě se později vzdělával v latině, čtení, psaní a zpěvu i svatý Václav. Stezka byla v sousedním lese, informace o ni byly sdílené po internetu a na vrátkách školky.
5.10. Akce Ampi – O sadaři a jablůňce
Ekodivadlo a vzdělávací aktivity o ekologickém zemědělství, senzitivizace prostřednictvím příběhu, pohybové, simulační, pozorovací a řemeslné aktivity, přiblížení souvislostí ekologie a zemědělství, pozvali jsme i žáky 1. ročníku – seznámení s prostory LMŠ
Vzdělávací aktivity – krouhání jablek na křížaly, drcení jablek do moštovače, společné moštování jablek s přípitkem
11.10. Výlet vlakem do Dolan – blízkého okolí našeho bydliště
Naším cílem bylo naučit děti, že ve vlaku nejsou samotné a ostatním lidem nemusí jejich hluk lichotit. Učíme děti ohleduplnosti k ostatním cestujícím a opravdu se snažíme, abychom spolucestující neobtěžovali. V Dolanech je pastvina koní, takže děti mohly přijít do přímého kontaktu s těmito krásnými zvířaty. Na jejich zvídavé otázky se průvodci snažili odpovídat.
13.10. Akce STROMY se 4. třídou
V tento den přišla na návštěvu 4. třída s oběma učitelkami hned po ránu. Sovičky právě svačily, proto měly čtvrťáci čas si povědět, co je ten den čeká, také se občerstvili a rozdělili se do skupinek. Každá skupinka si vybrala jednu Sovičku a vylosovala si, jakou přírodninu mají v lese posbírat. Po svačině jsme se společně vydali do „jaderného údolí“, kde nás čekala připravená stezka – PO STOPÁCH DATLA a podzimní kvíz. Děti procházely postupně ve skupinkách. Na konci jsem se ptala na otázky z textu. Kdo nedokázal odpovědět, musel se vrátit a odpověď najít. Když jsme se vrátili do zázemí LMŠ, z posbíraných přírodnin děti vyrobily strom a sovičku. Poté jsme moštovali a rozeznávali různé druhy dřevin. Akce měla nejen edukativní charakter, ale i výchovný. Propojení dětí napříč ročníky….
19.10. Výlet linkovým autobusem do Klecan na motokáry
Cílem tohoto výletu bylo opět zopakování pravidel slušného chování v dopravních prostředcích, prostředí Autobus z Hejného matematiky v praxi, pravidla silničního provozu na šlapacích motokárách a kladný postoj dětí k pohybu.
25.10. Výlet do Národního muzea
Zopakování zásad slušného chování v hromadných dopravních prostředcích, novou zkušenost – jízda metrem a po jezdících schodech – zvládly všechny děti bez nejmenších problémů, v našem největším muzeu jsme prošli výstavu Zázraky evoluce, Okno do pravěku, Slavní skladatelé a dojeli jsme se podívat i do kopule na Prahu z výšky. Jelikož jsme s dětmi jeli 4 průvodci, tak byly všechny děti spokojené, jejich potřeby naplněné a celodenní výlet byl pro všechny zúčastnělé příjemný. V dětech mimo jiné byl probouzen cit pro národní hrdost.
1.11. Výlet na hřbitov v Klecanech
Oslava Dušiček – slavnost Všech svatých na počest zesnulých předků. Děti společně zavzpomínaly na někoho, kdo od nich odešel (umřel). Důvodem výletu bylo i připomenutí našich národních tradic.
9.11. Návštěva Motýlího domu v Praze
Opět jsme si zopakovali pravidla slušného chování v dopravních prostředcích veřejné dopravy. V Motýlím domu přímo kolem nás poletovaly stovky motýlů a my je mohli pozorovat z bezprostřední blízkosti. Setkali jsme se s motýly, kteří žijí v deštných pralesích od Amazonie přes Mexiko, subsaharskou Afriku až po Filipíny, Thajsko a Malajsii. V Motýlím domu jsme si tedy připadali jako na exotické dovolené, protože tam panuje vysoká teplota i vzdušná vlhkost. Děti se učily respektu k živým tvorům, pochopily vývoj motýla a vyzkoušeli si klima exotiky.
V centru pozornosti (dění) je učící se spokojené dítě, jeho všestranný rozvoj v bezpečném prostředí plné důvěry.
Dítě se učí naplno a s radostí.